Dziś w nocy zmarł król otchłani i w ciągu kilku dni rada starszych wybierze nowego władcę. Ty i inni książęta z królestwa Abyss macie natychmiast stawić się w stolicy. – Taką wiadomość dostałeś od przybyłego posłańca. Po przeczytaniu od razu ruszyłeś do królestwa ze swoją służbą ….

Co w otchłani piszczy?

Tym oto wstępem chciałbym zachęcić Was do zapoznania się z interesującą grą, która przyciąga wielu graczy przepiękną szatą graficzną oraz prostymi zasadami. Pudełko Abyss różni się od innych gier planszowych tym, że wieczko przedstawia mroczną twarz jednego z mieszkańców podwodnego świata. Tytuł i inne ważne informacje znajdziemy dopiero na tyle pudełka. W środku znajdziemy:

  • Karty Lordów oraz Sojuszników.
  • Perły, jako waluta w grze.
  • Planszę oraz żetony.
  • Kubeczki do pereł w kształcie małż.
  • Notatnik do spisywania punktów.

Celem gry jest zebranie jak najwięcej Punktów Wpływu (PW), by zyskać tytuł króla otchłani. Żeby zdobyć je musimy pozyskiwać sojuszników, eksplorować głębiny, prosić Radę starszych oraz rekrutować Lordów, którzy będą kontrolować miejsca w królestwie Abyss.

Abyss
Abyss / fot. Przystanek Planszówka

Spiskuj!

. . . Wjeżdżając do stolicy, wyczuwasz ponurą i napiętą atmosferę w, związaną ze śmiercią króla. Wiesz, że inni książęta także chcą zdobyć tron i pozbyć się konkurencji. Dobrze, że zabrałeś ze sobą kilka pereł, aby przekupić niektórych lordów, a nawet wynająć kogoś, kto zabije tych, którzy będą sprawiali ci problemy. . .

Kiedy rozłożyliśmy wszystkie elementy gry i planszę, rozdajemy po 1 Perle każdemu uczestnikowi rozgrywki. Jeżeli na początku tury gracza aktywnego będzie mniej niż 6 Lordów na Dziedzińcu, gracz ten może “spiskować” za 1 perłę. Dzięki temu odsłania 1 kartę Lorda z talii Lordów i dokłada go na Dziedzińcu. Tę akcję możemy wykonywać tyle razy, ile jest dostępnych pul na torze Lordów.

Abyss
Abyss / fot. Przystanek Planszówka

Eksploruj, Proś, Rekrutuj!

Każdy gracz musi wykonać 1 z 3 akcji, po czym kończy się jego tura i rozpoczyna gracz po jego lewej stronie. Przyjrzyjmy się dokładnie tym akcjom:

. . . Żeby rekrutować lordów z królestwa musisz posiadać najpierw sojuszników. Niestety wszystkie perły wydałeś na spiskowanie i musisz wymyślić nowy sposób aby je zarobić. Najszybciej będzie, kiedy wyruszysz z innymi do otchłani na wyprawę. Ten jedyny raz musisz, sprzymierzysz się z pozostałymi następcami tronu . . .

Eksploracja Głębin — Najważniejszą akcją w grze Abyss jest właśnie eksploracja, dzięki której zdobędziemy sojuszników oraz perły. Akcja polega na odkrywaniu kart z Sojusznikami i kładzeniu ich na tor eksploracji, który znajduje się na planszy. Przed dołożeniem kolejnej karty lub dobraniem poprzedniej musimy spytać się pozostałych graczy (zaczynając od gracza po naszej lewej stronie), czy chcą kupić tego Sojusznika. Na początku kosztuje on 1 Perłę. Każdy kolejny zakupiony pomocnik kosztuje 1 Perłą więcej. Jeżeli żaden z pozostałych graczy nie jest zainteresowany zakupem możemy go zrekrutować. Tym samym kończymy eksplorację. Gdy dojdzie do sytuacji, że piątej karty nikt nie kupi to musimy wziąć ja i dostajemy 1 Perłę.

Abyss
Abyss / fot. Przystanek Planszówka

Podczas przygody możemy natrafić na morskie potwory, które czyhają w otchłani. Możemy z nimi walczyć (pokonujemy je automatycznie), by dostać Perły, Punkty Wpływu lub tajemnicze klucze. Po wygranej automatycznie kończymy eksplorację Głębin.

. . . widząc pozostałych książąt wyruszających na wyprawę , postanawiasz wykorzystać okazję i udajesz się do rady starszych aby prosić ich o kilku sojuszników z danej gildii. . .

Proś o wparcie starszych — Po każdej turze gracza, który wyruszył na eksplorację Głębin wszystkie niezebrane karty Sojuszników są odkładane, zgodnie z ich rasą, do swoich rad. Gracz, który zdecydował się o wsparcie rady, bierze 1 z 5 stosów kart do siebie i kończy turę.

Abyss
Abyss / fot. Przystanek Planszówka

. . .Mając wystarczającą liczbę sojuszników oraz pełną sakiewkę pereł, udajesz się na dziedziniec, gdzie rezydują lordowie z pięciu gildii. W oddali dostrzegasz ambasadora królestwa, który może okazać się ważnym sprzymierzeńcem podczas wybierania następnego następcy na tron. . .

Rekrutuj Lordów — Ostatnią z trzech akcji, którą gracze mogą wykonać jest rekrutacja Lordów z Dziedzińca. Żeby kupić Lorda z 5 gildii (Magów, Żołnierzy, Farmerów, Kupców oraz Polityków) lub Ambasadora, musimy posiadać odpowiednią kombinację kart Sojuszników (Sojusznicy posiadają wartość od 1 do 5). Dodatkowo rasa Sojuszników musi zgadzać się z Lordem. Czasem będziemy potrzebować kilku ras aby dana postać dołączyła do nas np. Ambasadora. Większość Lordów posiadają specjalną umiejętność, którą musimy wykorzystać od razu lub działająca do końca gry. Każdy Lord potrzebuje mieć swojego podwładnego, dlatego po zapłaceniu kosztu rekrutacji, podpinamy kartę Sojusznika z najmilejszą wartością do karty Lorda.

Zdobywaj !

. . . Podczas wyprawy, pokonując wielką murenę wypadł z niej tajemniczy klucz. Taki sam dostałeś od dwóch lordów z gildii magów. Dowiedziałeś się, że każdy, kto zdobędzie 3 klucze, może otworzyć bramę do danego miejsca w królestwie, dzięki temu zwiększysz sobie przychylność u mieszkańców stolicy. . .

Podczas walki z potworami lub przy rekrutowaniu Lordów możemy zdobyć Klucze. Po zdobyciu 3 Kluczy musimy przejąć 1 Miejsce w królestwie. Lokalizację wybieramy z odkrytych Miejsc, które leżą przy planszy lub odkrywamy nowe i także wybieramy 1.

Abyss
Abyss / fot. Przystanek Planszówka

Żeby kontrolować daną lokalizację potrzebujemy 3 Lordów, posiadających znak klucza(który znajduje się w prawym górnym rogu karty). Ambasadorzy posiadają 3 Klucze, co pozwala im samotnie kontrolować dane Miejsce.

Nowy król otchłani!

. . . Jako pierwszy zdobyłeś poparcie siedmiu lordów. Rada starszych postanowiła z tego powodu zwołać pozostałych aby ogłosić kto zostanie nowym królem otchłani. Teraz wszystko zależy od tego, kto zebrał najwięcej wpływu przez te kilka dni . Rada wraca z obrad i ogłasza, że to ty zostajesz nowym królem królestwa Abyss. Od teraz musisz mieć się na baczności, ponieważ wiesz, że pozostali już knują jak zająć twoje miejsce. . .

Gra kończy się, kiedy jeden z graczy wykupi 7 Lorda lub talia Lordów się skończy. Jeżeli np. Gracz A kupił 7 Lorda, to pozostali gracze wykonują jeszcze 1 turę i gra się kończy i przechodzimy do liczenia punktów. Punkty podliczamy za następujące rzeczy:

  • podłączone karty Sojuszników do Lordów — dokładniej za ich wartość na kartach.
  • Lordów — ich punkty wpływu znajdują się w lewym górnym rogu.
  • kontrolowane lokalizacje — podliczamy punkty z Miejsc np. 3 punkty
  • wpływu za kontrolowanie tego Miejsca + 2 punkty za każdego Lorda z gildii Farmerów.
  • żetony, które dobyliśmy pokonując potwory — Za każdy żeton możemy zdobyć od 2 do 4 punktów zwycięstwa.

Wszystko to spisujemy w notesiku dołączonym do gry. Gracz z najwyższym wynikiem wygrywa grę i zostaje królem otchłani aż do następnej potyczki.

Podsumowanie

Abyss to prosta, przyjemna i lekka gra familijna typu euro, w którą zagramy maksymalnie 2 partie z rzędu i później wrócimy do niej po pewnym czasie. Największym plusem gry jest jej oprawa graficzna, która jest cudowna i leje miód na nasze oczy, kiedy podziwiamy Lordów czy lokalizacje. Watro, także wspomnieć, że gra zajęła 1 miejsce w kategorii — Golden Geek Best Board Game Artwork & Presentation, za najlepszą szatę graficzną w 2014 roku.

Abyss
Abyss / fot. Przystanek Planszówka

Jeżeli lubicie “lekkie” gry oraz mroczne klimaty to Abyss musi trafić na wasze półki. Nie będziecie rozczarowani zakupem, zwłaszcza że nie dawno wyszedł dodatek do Abyss – Abyss: Kraken.

Dziękujemy Centrum Gier Pegaz za przekazanie gry do recenzji.

pegaz logo

Tekst powstał dzięki współpracy Przystanku Planszówka ze studentami specjalności Gamedec – badanie i projektowanie gier.

gamedec

* Wszystkie cytaty są własnego autorstwa, wymyślone na potrzeby recenzji.

  • Nie znalazłem informacji jak gra się skaluje – jakieś info odnośnie 2 graczy? Oprawa od razu mnie zainteresowała 😉 Arkham Horrow mnie nie przekonał z powodu mechaniki, ale Abyss brzmi ciekawie.

  • Łukasz Dreżewski

    Grając w Abyss w dwie osoby nie odczułem znaczącej różnicy w rozgrywce jak przy 3-4 osobach. Eksploracja Głębin idzie sprawniej co zwiększa tempo gry oraz zmniejsza czas gry. Dla mnie gra nie traci uroku przy grze 2 jak przy 4-osobowej 🙂

  • Ja pozwolę sobie tylko zauważyć, że Arkham Horror i Abyss, to dwie zupełnie inne bajki, których porównanie w mojej ocenie nie ma najmniejszego sensu, bo pozbawione jest wspólnego punktu odniesienia. To nie tylko nie ten sam gatunek, ale również nie ten sam ciężar wagowy 😉