Prezentowany dzisiaj pasjans związany jest z pewną historyczną postacią i flagą, którą podobno uszyła. Choć historia ta jest dzisiaj podważana, zasad układania pasjansa Betsy Ross jesteśmy pewni i możecie nauczyć się w dosłownie 5 minut.

Betsy Ross to pasjans, którego układamy używając  jednej talii kart bez jokerów. Zajmuje on mało miejsca  więc idealnie nadaje się do układania w czasie podróży, czy też wtedy, gdy choroba przykuje nas do łóżka (albo po prostu nie chce nam się z niego wstać). Również czasu nie zajmuje dużo więc tym bardziej warto go poznać.

Zaczynamy „szycie”

Na początek wykładamy cztery karty w rzędzie: As, Dwójkę, Trójkę i Czwrókę.  Drugi rząd, układany poniżej, składać się powinien z nastepujących kart: Dwójki, Czwórki, Szóstki i Ósemki. Są to stosy kart bazowych. Karty, które nam pozostały przetasowujemy i tworzymy z nich stos główny.

Pasjans Betsy Ross. Układ wyjściowy. Na zdjęciach wykorzystano karty Dzikie zwierzęta Polski Fabryki Kart Trefl-Kraków

Jak szyć….

Każdy z rzędów pełni inną funkcję. Pierwszy przypomina nam o ile będzie zmieniała się wartość na kartach układanych pod nim. Na każdej z kart drugiego rzędu układamy karty do momentu aż pojawi się nia nich Król. Ale robimy to w bardzo sprytny sposób.

Na pierwszej karcie dokładamy kolejne rosnąco o jeden. Na drugiej o dwa. Trzeciej o trzy i czwartej o cztery. Czyli tak jak wyznaczają nam to karty z pierwszego rzedu. Nie jest tutaj ważna barwa, czy kolor kart. Liczy się tylko ich wartość. Dobieramy je ze stosu głównego pojedynczo, starając się dołożyć na kartach bazowych. A gdy nie możemy tego uczynić, odkładamy na stos pomocniczy, którego górna karta jest wolna do manipulacji.

Zatem jak będą wyglądały układy?

  • Na dwójce: 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, Walet, Dama, Król,
  • Na czwórce: 6, 8, 10, Dama, As, 3, 5, 7, 9, Walet, Król
  • Na szóstce: 9, Dama, 3, 5, 8, Walet, As, 4, 7, 10, Król
  • Na ósemce: Dama, 3, 7, Walet, 2, 6, 10, As, 5, 9, Król

Legenda pewnej flagi

W tytule wspomniałem o fladze. Nie bez powodów. Betsy Ross to szwaczka z Filadelfii. Według niektórych źródeł (w tym podręczników historii) to właśnie ona uszyła flagę dla  George’a Waszyngtona. Tzw. Betsy Ross Flag miała 13 gwiazd ułożonych w okrąg i 13 czerwono-białych pasów, symbolizujących 13 kolonii byrtyjskich w Ameryce Północnej, które zbuntowały się przeciwko Królowi. Wszystko jednak wskazuje, że historia ta jest nieprawdziwa.

Pasjans Betsy Ross / fot. Przystanek Planszówka

Prawdziwa, czy nie, pasjans nawiązuje do tej właśnie postaci. Jaki ma z nią związek? Może to kwestia 13 kart każdego koloru w talii?

Ale nie tylko on o niej przypomina. W 1952 roku, w dwusetną rocznice jej urodzin, United States Postal Service wydało znaczek okolicznościowy na którym ukazana jest trzymając flagę.

Jak widać Betsy Ross to pasjans o łatwych zasadach i jedyne co na początku może sprawić problem to liczenie, jaka będzie następna karta na poszczególnych kartach bazowych. Ale po 2-3 rozgrywkach schemat na pewno się utrwali. I kto wie, może pomimo iż nie ma tu dużego pola do manipulacji kartami, po kilku uda wam się go ułożyć.

Słowniczek:

Barwa: w talii występują dwie barwy. Czerwona (kier i karo) oraz czarna (pik i trefl).
Baza główna: główne karty na stole, to na nich z zachowaniem określonych reguł układamy karty, tworząc sekwensy. Na początku gry, w zależności od pasjansa, mogą być puste lub stanowić część ukłądu.
Baza pomocnicza: jest to układ kart po rozpoczęciu gry. Tymi kartami manipulujemy podczas gry, by przemieszczając je, ostatecznie dołożyć je do bazy głównej.
Kolor: talia kart ma 4 kolory: Kier, Karo, Pik i Trefl
Stos główny: karty, które pozostały po utworzeniu układu wyjściowego. Reguły poszczególnych pasjansów określają w jaki sposób możemy odsłaniać karty ze stosu głónego.
Układ wyjściowy: ułożenie kart na stole przed wykonaniem jakiegokolwiek ruchu.
Wolne do manipulacji: karty, które mogą być przenoszone z jednego miejsca do drugiego np. na karty bazowe, wolne miejsca.