– Zagrajmy w Ubongo!
– U…co?!
– No, w taki聽Tetris na wypasie 馃槈

Mog艂abym napisa膰, 偶e Tetris, to gra komputerowa stara jak 艣wiat, ale… w艂a艣nie doczyta艂am, 偶e pojawi艂a si臋 pierwszy raz na rynku w tym samym roku, w kt贸rym si臋 urodzi艂am. Mo偶e wi臋c napisz臋, 偶e Tetris to gra, kt贸ra istnieje od wielu lat, w kt贸r膮 gra艂 niemal ka偶dy, a je艣li nie gra艂 – to z pewno艣ci膮 kojarzy te kolorowe klocki, kt贸re spadaj膮c coraz szybciej i szybciej, zape艂niaj膮 woln膮 przestrze艅 a偶 do chwili, gdy nie zmie艣ci si臋 na niej ju偶 偶aden kolejny element.

Nie wiem, jak Wy, ale ja uwielbia艂am t臋 gr臋. Sp臋dza艂am przy niej d艂ugie godziny. Chyba nawet mog臋 przyzna膰, 偶e by艂a to pierwsza (albo druga, bo pierwsz膮 by艂y zdaje si臋聽Jajeczka – te偶 relikt przesz艂o艣ci) gra, od kt贸rej naprawd臋 si臋 uzale偶ni艂am 馃槈

Dlaczego o tym wspominam? Bo zagra艂am w gr臋 planszow膮 Ubongo od wydawnictwa EGMONT, kt贸ra do z艂udzenia przypomina w艂a艣nie Tetris, tyle 偶e na planszy.

Ubongo
Ubongo / fot. Przystanek Plansz贸wka

W 2003 roku Ubongo zosta艂a gr膮 rodzinn膮 w Szwecji. Zgarn臋艂a te偶 prawie p贸艂 tuzina innych nagr贸d, jak Gra Roku czy Najlepsza Gra Rodzinna w Szwecji, Belgii, Norwegii i Finlandii.

Czy podczas rozgrywki wr贸ci艂y emocje sprzed lat? Czy 艣wiatowy bestseller sprzedany w ponad 2 500 000 egzemplarzy – jak „krzyczy” ju偶 sama ok艂adka – warto mie膰 na swojej p贸艂ce? W skr贸cie – czy Ubongo to naprawd臋 tak dobra gra? Sprawdzi艂am.

Co ma Tetris do Afryki?

Otwieramy pud艂o Ubongo聽(艣liczne, kolorowe, naprawd臋 zach臋caj膮ce) i widzimy idealn膮 wyprask臋. Wszystko tu pasuje! I chocia偶 wygl膮d w przypadku tej gry nie ma 偶adnego wp艂ywu na rozgrywk臋 (nikt nie zamierza nawet pr贸bowa膰 udawa膰, 偶e Ubongo ma jaki艣 temat – bo to de facto… puzzle), wszystkie elementy ozdobione zosta艂y pi臋knymi afryka艅skimi motywami, kt贸re nadaj膮 grze Ubongo niespotykany, egzotyczny charakter.

Sk膮d ta Afryka? Ot贸偶 w j臋zyku Suahili s艂owo „ubongo” oznacza „m贸zg”. A Ubongo od wydawnictwa Egmont ma – jak informuje napis na pudle – rozkr臋ci膰 nasz m贸zg. Tetris, kt贸ry rozkr臋ci m贸zg?! Ot贸偶 tak, gdy masz obok siebie innych graczy, 58 kusz膮cych kolorowych klejnot贸w do zdobycia, tylko 9 rund i piasek, kt贸ry bezlito艣nie szybko przesypuje si臋 w klepsydrze.

Ubongo / fot. Przystanek Plansz贸wka

W pude艂ku znajdziemy ponadto 48 kafelk贸w o r贸偶nych kszta艂tach (12 identycznych zestaw贸w), kt贸re do z艂udzenia przypominaj膮 klocki z gry Tetris;聽kostk臋, kt贸ra na ka偶dej z sze艣ciu 艣cian ma wyrysowany afryka艅ski symbol; tor rund, kt贸rych b臋dzie dziewi臋膰; woreczek na klejnoty oraz a偶 36 podw贸jnych plansz, z kt贸rych mo偶na w sumie rozwi膮za膰 a偶 432 艂amig艂贸wki na dw贸ch poziomach trudno艣ci! A wszystko to zrobione z trwa艂ych materia艂贸w naprawd臋 dobrej jako艣ci.

Wszystko zaczyna si臋 od pustej planszy…

Zasady gry聽mo偶na wyja艣ni膰 dos艂ownie w kilka minut. Ka偶dy z graczy, kt贸rych do Ubongo mo偶e zasi膮艣膰 maksymalnie czworo, otrzymuje sw贸j zestaw 12 kafelk贸w. Nast臋pnie tasuj膮 plansze i decyduj膮, czy b臋d膮 rozwi膮zywa膰 zadania z 艂atwiejszej, czy z trudniejszej strony. W tej pierwszej wersji b臋d膮 mie膰 do dyspozycji 3 z 12 kafelk贸w, natomiast w wersji trudniejszej – kafelk贸w b臋dzie po 4. W jakim kszta艂cie? To okre艣la rzut ko艣ci膮.

Na torze uk艂adanych jest 9 bursztyn贸w i 9 szafir贸w. B臋d膮 one jednocze艣nie nagrod膮 i licznikiem rund. Pozosta艂e klejnoty (s膮 jeszcze szmaragdy i rubiny) trafiaj膮 do woreczka. Ka偶demu rodzajowi drogocennych kamyk贸w przypisana jest odpowiednia liczba punkt贸w.

Ubongo / fot. Przystanek Plansz贸wka

Nast臋pnie ka偶dy z graczy bierze po jednej planszy ze stosu i wyk艂ada j膮 przed sob膮. Rzut kostk膮 okre艣li, kt贸re kafelki ka偶dy z graczy b臋dzie mia艂 do dyspozycji w danej rundzie. Obracamy klepsydr臋 i… zaczynaj膮 si臋 emocje, jakich nie da艂a – przynajmniej mnie – 偶adna rozgrywka w Tetris.

Ka偶dy wyszukuje potrzebne mu w rundzie kafelki i stara si臋 nimi ca艂kowicie zas艂oni膰 bia艂膮 plansz臋. Kafelki – podobnie jak w Tetris – mo偶na obraca膰 w pionie, w poziomie, wok贸艂 w艂asnej osi. Zasada jest jedna – nie mo偶na zostawi膰 pustego pola ani wyj艣膰 poza plansz臋.

Gracz, kt贸ry jako pierwszy zakryje swoj膮 plansz臋, krzyczy „UBONGO!” i w nagrod臋 z toru rund bierze wart 3 punkty szafir. Drugi w kolejno艣ci gracz otrzymuje bursztyn wart 1 punkt. Ale nagradzany jest ka偶dy, kto z rozwi膮zaniem 艂amig艂贸wki zmie艣ci艂 si臋 w wyznaczonym przez klepsydr臋 czasie, poniewa偶 pr贸cz klejnot贸w z toru ka偶dy losuje te偶 klejnot z woreczka. Mo偶e si臋 wi臋c okaza膰, 偶e gracz, kt贸ry rozwi膮za艂 艂amig艂贸wk臋 jako ostatni ale jednocze艣nie zmie艣ci艂 si臋 w czasie, z woreczka wylosuje wart a偶 4 punkty rubin. Je偶eli kto艣 nie wykona艂 zadania, nie otrzymuje 偶adnych klejnot贸w.

Ubongo / fot. Przystanek Plansz贸wka

Przyznam, 偶e ta metoda punktowania budzi艂a moje spore w膮tpliwo艣ci, bo wydawa艂a mi si臋 do艣膰 niesprawiedliwa. Po wielu, naprawd臋 wielu rozgrywkach musz臋 jednak przyzna膰, 偶e czasem 贸w klejnot z woreczka stawa艂 si臋 motywacj膮, by nie poddawa膰 si臋 i nie przerywa膰 rozwi膮zywania 艂amig艂贸wki tylko dlatego, 偶e inni ju偶 sko艅czyli. Na szcz臋艣cie – dla tych, kt贸rzy maj膮 podobne w膮tpliwo艣ci co ja – instrukcja proponuje alternatywny spos贸b punktowania, pozbawiony czynnika losowego. Po prostu: najszybszy gracz dostaje rubin (4 punkty), drugi szafir (3 punkty), trzeci szmaragd (2 punkty) i wreszcie czwarty, kt贸ry zmie艣ci艂 si臋 w czasie – bursztyn (1 punkt).

Je艣li piasek si臋 przesypa艂, ale nikt nie wykona艂 zadania, czas na rund臋 drugiej szansy. Obracamy klepsydr臋 i gramy dalej. Je艣li i tym razem nikomu si臋 nie uda – runda ko艅czy si臋 bez przyznawania 偶adnych punkt贸w a klejnoty z toru rund trafiaj膮 do woreczka.

Zwyci臋偶a oczywi艣cie ten, kto zdob臋dzie najwi臋cej punkt贸w.

„Tego si臋 nie da u艂o偶y膰!”

Troch臋 podesz艂am do Ubongo sentymentalnie, jak do znanego tytu艂u w nowej i nowoczesnej ods艂onie. Zdecydowanie nie jest to jednak po prostu聽Tetris. I w moim odczuciu nie jest to wad膮 tego tytu艂u. Dostajemy szybkie tempo, adrenalin臋, rado艣膰 i satysfakcj臋 ze zwyci臋stwa ale i czasem b贸l pora偶ki. „Mo偶e wzi臋艂am nie te klocki?”, „Tej planszy nie da si臋 u艂o偶y膰!”, „O nie! O nie! O nie! Zaraz czas si臋 sko艅czy!” – takie komentarze pojawia艂y si臋 przy stole bardzo cz臋sto. By艂a te偶 frustracja – gdy kt贸ry艣 z graczy jest zdecydowanie lepszy w uk艂adankach od pozosta艂ych i zawsze on krzyczy „UBONGO!”, mo偶na mie膰 do艣膰.

Ubongo / fot. Przystanek Plansz贸wka

Czy rozkr臋ci艂am sw贸j m贸zg? Troch臋 tak, a troch臋 nie. Rzeczywi艣cie trzeba pog艂贸wkowa膰, kombinowa膰, wykaza膰 si臋 refleksem i spostrzegawczo艣ci膮, ale nie jest to gra, przy kt贸rej m贸zgi paruj膮 i po chwili trzeba poda膰 tlen 馃槈 To raczej zabawa, uk艂adanka na czas. Ubongo si臋 nie nudzi, bo rozgrywka jest naprawd臋 szybka – w 25 minut ci臋偶ko si臋 znudzi膰. Mo偶na si臋 za to zm臋czy膰 i przesta膰 widzie膰 najbardziej oczywiste rozwi膮zania.

Ubongo to tytu艂 wprost idealny jako przyjemny starter czy dobry filler, gdy gracze odczuwaj膮 spadek energii. To tak偶e 艣wietna propozycja dla pocz膮tkuj膮cych plansz贸wkowicz贸w, kt贸rych po prostu m臋czy i frustruje zbyt du偶a liczba zasad. Tytu艂 zak艂ada graczy powy偶ej 8. roku 偶ycia, ale spokojnie mog膮 w to gra膰 nawet 6-latki, bo je艣li jest taka potrzeba, rodzice mog膮 przecie偶 wybra膰 stron臋 z trudniejszymi zadaniami a dzieci – z 艂atwiejszymi.

Ubongo / fot. Przystanek Plansz贸wka

Mo偶na te偶 wypr贸bowa膰 wariant solo, na przyk艂ad spr贸bowa膰 rozwi膮za膰 jak najwi臋cej 艂amig艂贸wek w jak najkr贸tszym czasie, bi膰 w艂asne rekordy, wyznacza膰 sobie cele. Niez艂a propozycja, cho膰 nie dla mnie – w pojedynk臋 chyba jednak wola艂abym zagra膰 w Tetris 馃槈

Na czyim stole Ubongo si臋 nie sprawdzi? C贸偶… Ta gra to tak naprawd臋 艂amig艂贸wka, tylko 偶e w czasie rzeczywistym i z elementem rywalizacji. Je艣li kto艣 po prostu nie lubi tego typu gier, nie jest fanem puzzli, tangram贸w czy innych uk艂adanek, ta gra te偶 go do nich nie przekona. Ja natomiast bawi艂am si臋 艣wietnie przy ka偶dej rozgrywce. I moje „ubongo” te偶 馃槈

Dzi臋kujemy wydawnictwu Egmont

Kraina z kreska2za przekazanie gry do recenzji