Arka zwierzaków

0

[vc_message]Recenzja gry Arka Zwierzaków pierwotnie ukazała się w trzech częściach. Dla wygody czytelników, zamieszczamy całość w formie jednego artykułu.[/vc_message]

2. Przymierze z graczem…

W ubiegłym tygodniu przyjrzeliśmy się wykonaniu gry Arka zwierzaków. Dzisiejszy wpis poświęcony będzie regułom – czyli przymierzu jakie zawarł autor gry, Adam Kwapiński, z graczami. Według niego, jeżeli będziemy postępowali według spisanych w instrukcji zasad, czas spędzony na rozgrywce nie będzie straconym…..

Ja zaś sprowadzę na ziemię potop, aby zniszczyć wszelką istotę pod niebem, w której jest tchnienie życia; wszystko, co istnieje na ziemi, wyginie, ale z tobą zawrę przymierze.*

W Arce zwierzaków wcielamy się w rolę pomocników Noego. Będziemy musieli zebrać na arkę jak najwięcej zwierząt różnych gatunków, tak by nie zagrażały one sobie nawzajem. Wszyscy gracze będą robić to równocześnie. Kto wykona swoje zadanie najlepiej – zdobędzie największą liczbę punktów i tytuł najlepszego pomocnika Noego.

Gdy Bóg widział, iż ziemia jest skażona, że wszyscy ludzie postępują na ziemi niegodziwie, rzekł do Noego:
«Postanowiłem położyć kres istnieniu wszystkich ludzi, bo ziemia jest pełna wykroczeń przeciw mnie; zatem zniszczę ich wraz z ziemią. Ty zaś zbuduj sobie arkę z drzewa żywicznego, uczyń w arce przegrody i powlecz ją smołą wewnątrz i zewnątrz.*

Przygotowanie gry jest wyjątkowo szybkie: każdemu z graczy dajemy planszę z arką, w zasięgu ręki każdego gracza rozkładamy wszystkie żetony zwierząt (rewersem do góry) oraz klepsydrę.

Gracze jednocześnie będą odkrywali żetony zwierząt. Robiąc to, będą mogli dołożyć dany żeton do arki, lub odłożyć go z powrotem do puli (symbolem zwierzęcia do góry). Aby zapełnić każdy zakamarek arki, żetony będą dokładane od lewej burty i dopiero po zapełnieniu całej kolumny, możemy przejść do następnej. Kiedy pierwszy z pomocników zapełni wszystkie dostępne pola, odwraca klepsydrę. Ta wyznacza czas na ukończenie zadania przez resztę graczy (60 sekund), po czym następuje podliczenie punktów. Po rozegraniu 3 rund  sumowane są wszystkie zdobyte punkty – ten kto zdobędzie ich najwięcej, wygrywa.

Wejdź przeto do arki z synami twymi, z żoną i z żonami twych synów.  Spośród wszystkich istot żyjących wprowadź do arki po parze, samca i samicę, aby ocalały wraz z tobą od zagłady.  Z każdego gatunku ptactwa, bydła i zwierząt pełzających po ziemi po parze; niechaj wejdą do ciebie, aby nie wyginęły.  A ty nabierz sobie wszelkiej żywności – wszystkiego, co nadaje się do jedzenia – i zgromadź u siebie, aby była na pokarm dla ciebie i na paszę dla zwierząt».*

Wszystko wydaje się bardzo proste, jednak trzeba pamiętać, że pomocnik Noego musi przestrzegać określonych zasad. Przede wszystkim, nie może dopuścić, by zwierzęta roślinożerne, zostały zjedzone przez mięsożerne. Jeżeli któryś z drapieżników (żetony z symbolem mięsa) sąsiaduje z roślinożercą, o liczbie symboli równej lub mniejszej, wtedy pożera sąsiada i ten znika z planszy. Noemu zależy także na różnorodności gatunkowej – dlatego gdy już sprawdzimy, jakich sąsiadów zjadły drapieżniki, usuwamy podwójne żetony zwierząt.

Są też dodatkowe punkty. Dla pomocnika który uruchomi klepsydrę. Tego, który będzie miał najwięcej ssaków (zielone  żetony). Za każdy zdobyty komplet trzech różnych żetonów gadów, płazów lub ptaków.

No ale skoro sami wybieramy żetony to gdzie zabawa? Otóż nie wspomniałem, że wszystkie żetony na arce układamy tak aby nie było widać jakie to zwierzę!

Noe przewidział, że pomocnicy mogą sobie różnie radzić z postawionym zadaniem. Dlatego w grze występuje aż 5 poziomów trudności. Od nowicjusza, który dokłada na arkę żetony zwierząt awersem do góry, aż po arcymistrza, który musi uważać, by roślinożercy nie zjedli ziarna, rozlokowanego w trzech miejscach arki i uwzględnia wagę zwierząt, rozmieszczając je tak, by lewa i prawa burta były obciążone równomiernie.

 I Noe wykonał wszystko tak, jak Bóg polecił mu uczynić.*

Tak wyglądają zasady („przymierze”) przekazane graczom przez autora. Jak nietrudno się domyślić pozornie prosta wariacja na temat memory, przy poziomie arcymistrzowskim może stać się nie lada wyzwaniem. Jak natomiast gra sprawdziła się w praktyce? To już opowiem w trzeciej części recenzji…..


* cytat z Biblii Tysiąclecia
** fragment tekstu piosenki „Hydropiekłowstąpienie” zespołu Lao Che

PRZEGLĄD RECENZJI
Ocena
7
Poprzedni artykułKilka pytań do…wydawnictwa Bomba Games
Następny artykułWesołe miasteczko – Puzzle Trefl.
Łukasz "UncleLion" Juszczak
Mąż, planszoManiaK, recenzent, socjolog, rowerzysta, yerboholik, redaktor naczelny... wiele ról, które się zazębiają niczym mechanizmy w dobrym euro....
arka-zwierzakow-utopia<b>Tytuł: </b>Arka Zwierzaków<br /> <b>Autor: </b> Adam Kwapiński<br /> <b>Grafiki:</b> Iga W. Grygiel, Dagmara Stefańska, Małgorzata Śliwka<br /> <b>Wydawnictwo:</b> Fabryka Gier Historycznych<br /> <b>Liczba graczy: </b> 2-4<br /> <b>Wiek gracza:</b> od 6 lat<br /> <b>Czas gry:</b> 30 minut<br /> <b>Profil na BGG: </b><http://www.boardgamegeek.com/boardgame/155113/arka-zwierzakow>link</a>