W podręczniku głównym zawarte są rozpiski do następujących armii: Francja w 1812 i 1815 roku, Księstwo Warszawskie w 1809 i 1812, Rosja w 1812 roku, Anglia 1815, Prusy 1815 i Austria w roku 1809. Niedawno opublikowany darmowy dodatek „Europa w Ogniu!” zawiera kolejne listy armii dla wszystkich nacji, koncentrując się ponownie na okresie 1809 – 1815. Kolejne dodatki są już w planach i obejmą również poprzednie lata i kampanie wojen napoleońskich.
Wszystkie rozpiski armii są oparte na prawdziwych jednostkach, zawierając jednak pewne widełki, które pozwalają graczom na zindywidualizowanie swoich armii. Dzięki temu będziemy jednocześnie dowodzić historyczną dywizją, którą możemy nieco dostosować do naszych potrzeb np. dodać więcej kawalerii, lub wzmocnić piechotę nadając im status weteranów itd. Zresztą każda armia ma też swoje indywidualne zdolności, polscy ułani to najlepsza lekka jazda, brytyjska piechota ma największą siłę ognia, a Rosjanie nadają się idealnie do ataków na bagnety. Styl grania każdej armii jest nieco inny i gracze będą mogli wybrać armie także pod względem swoich preferencji prowadzenia walki.
Rozpiski są zbalansowane, zwycięstwo można osiągnąć każdą armią. Wszystko zależy od naszych talentów dowódczych, odpowiedniego wykorzystania szyków, operowania rezerwami, wyczucia momentu decydującego i… odrobiny szczęścia.
Jak już wspomniano nieodłącznym elementem gier bitewnych są figurki. Twórcy BW-N wybrali skalę 1:72, która ma kilka zalet.
Pierwszą, będąca jednocześnie największą zaletą figurek 1:72 to cena. Bez problemu można zebrać całą armię za 120 zł, albo i mniej. Pudełko piechoty, pudełko kawalerii, pudełko artylerii i tyle. Dowódców możemy spokojnie konwertować z oficerów będących w pudełkach jazdy i piechoty. Średnio jedno kosztuje 25 zł, zatem 3 pudełka włącznie z kosztami wysyłki, to będzie trochę powyżej 80 PLN. Takie ceny są NIEMOŻLIWE w przypadku skali 15 mm, ani żadnej innej, nawet 3 mm. Oczywiście później, gdy chce się rozbudować swoją armię o nowe jednostki koszty wzrastają, ale nadal są mniejsze niż w innych skalach.
Przyczyna druga – dostępność figurek. Istnieje zatrzęsienie sklepów modelarskich, w których takowe można kupić; nie jest się skazanym tylko na korzystanie z Internetu i zamówienia w obcych walutach. Oczywiście twórcy polegają zakupy we firmowym sklepie: Instytut Gier, w którym figurki są opisane pod kątem przydatności do gry. Kupując w Instytucie Gier gracze wspierają jednocześnie rozwój systemu.
Zaleta trzecia – te figurki są naprawdę piękne. W mniejszych skalach trudno jest w stanie osiągnąć poziom szczegółowości, jaki oferują najnowsze dzieła Italerii, Waterloo 1815, nie mówiąc już o perfekcyjnej Zvezdzie. Jeśli chodzi o porównanie z większymi skalami, to 28 mm owszem jest bardziej szczegółowa, ale bardzo często figurki tych rozmiarów cierpią na syndrom zachwianych proporcji, który w 1:72 raczej nie występuje.
Przyczyna czwarta – wytrzymałość. Zdarzyło się wam upuścić swoje ulubione metalowe figurki? Co się wtedy stało? Twórcom zdarzyło się wiele razy upuścić swoje 1:72 i… nic. Lub prawie nic się nie stało, a na pewno nie coś, czego nie można szybko naprawić, zazwyczaj tylko kilkoma maźnięciami pędzla.
Zalet figurek w skali 1:72 jest jeszcze więcej. Bardzo fajnie opisano je na stronie Wielkiego Księstwa Stollen: click. Oczywiście plastiki mają też swoje wady. Giętkie bagnety są wrażliwe na odpadanie farby itd, chociaż coraz częściej producenci stosują twardsze odmiany plastiku do ich odlewania. Zresztą odpowiedni podkład do malowania plastiku potrafi zdziałać cuda. Na pewno jest też o wiele większy wybór figurek w skali 15 mm, czy 28 mm.
Ze wszystkim wyzwaniami można sobie jednak poradzić, na pomoc przybywają bowiem… metalowe figurki. Jest bardzo dużo firm, zarówno w USA, jak i w Europie, które produkują 20 lub 25 mm figurki, które będą pasować do naszych oddziałów. Spójrzcie na to. Przykład dotyczy co prawda wojny siedmioletniej, ale pokazuje dobrze różnice w skalach. Plastikowe figurki tu zaprezentowane są jednak nieco mniejsze niż obecnie, „najmodniejsze” figurki Zvezdy, czy ostatnie „duże” zestawy Italerii. Oznacza to, że figurki w „prawdziwej” skali 25 mm będą w większości przypadków pasować do 1:72, zwłaszcza jako oficerowie, dowódcy, artyleria, czy osobne oddziały.
Oczywiście nie wystarczy sprowadzić figurek oraz umieścić je na podstawkach. Choć można grać niepomalowanymi figurkami, to jednak wraz z kolorami nabierają one piękna, które są jedną z najmocniejszych zalet wargamingu. Bogactwo mundurów w trakcie wojen napoleońskich jest nieporównywalne z żadnym innym okresem w historii. O epoce tej mówiło się, że to ostatni raz w historii, kiedy żołnierze szli do bitwy w galowych mundurach, co było oczywiście przesadą, ale rzeczywiście oprócz nielicznych formacji, żołnierze używali mundurów które były doskonale widoczne, ułatwiając orientację na polu bitwy własnym oficerom. Jednocześnie w ciągu kilkunastu lat napoleońskiej sagi mundury zmieniały się wielokrotnie, przykładowo francuska piechota nosiła jeden wzór mundurów do 1808 roku, w latach 1808 – 1812 następny, by zmienić go trzeci raz w latach 1813 – 1815. Oznacza to, że francuski piechur spod Austerlitz, Borodino i Waterloo wyglądał zupełnie inaczej, mimo, że pierwszą i ostatnią bitwę dzieliło zaledwie 10 lat. Jest to z pewnością wyzwanie dla malarzy – natomiast w wyborze odpowiednich figurek i malowaniu ich pomogą odpowiednie tematy na Forum Strategie (np. tutaj: click) oraz na oficjalnej stronie gry: Bogowie wojny – Napoleon.
Czy jesteście gotowi objąć dowodzenie nad swoimi armiami, poprowadzić je do zwycięstwa, a wreszcie rozpocząć nowe, ciekawe hobby?
W ostatnim odcinku cyklu zrecenzowany zostanie podręcznik do BW-N.
Zapraszamy do grania w Bogowie wojny – Napoleon!
KONKURS
„Bogowie wojny – Napoleon”
Pytanie konkursowe nr 4:
Wymień dwie stolice europejskich krajów, jedną leżącą najbardziej na zachodzie, drugą najbardziej na wschodzie, które zostały zajęte (nawet chwilowo) przez wojska napoleońskie. W jakich latach wkroczyły do nich wojska napoleońskie?
Regulamin konkursu oraz pytanie konkursowe nr 1
Nagrodą w konkursie jest ufundowany przez wydawnictwo GM Boardgames podręcznik do historycznego systemy bitewnego Bogowie wojny – Napoleon.