„Bogowie wojny – Napoleon” to historyczna gra bitewna, pozwalająca na rozgrywanie niezwykle barwnych i niejednokrotnie monumentalnych bitew epoki napoleońskiej. Jej głównym celem jest możliwość stoczenia wielkich walk zgodnych z charakterem epoki przy użyciu stosunkowo niewielkiej ilości figurek. Rolą gracza nie jest planowanie taktyki poszczególnych batalionów, ale dowodzenie całymi dywizjami i korpusami wojska – niczym prawdziwy wódz naczelny!
Wśród gradu armatnich kul, gdy ziemia trzęsie się od szarż ciężkiej jazdy, czy znajdziesz odwagę poprowadzić swoją armię do zwycięstwa? Obejmij dowodzenie i odkryj w sobie talent na miarę Napoleona!
Gry bitewne, zwane z angielska wargamingiem, zajmują się różnymi światami, mogą odzwierciedlać walki w kosmosie pomiędzy robotami, albo toczące się w krainach fantasy potyczki ze smokami. Bardzo często jednak lokują się w epokach historycznych: od kamienia łupanego po wojny współczesne. Zresztą powstanie gier bitewnych łączy się z chęcią przećwiczenia różnych rozwiązań taktycznych, które później zastosowywano w rzeczywistości. W historycznych grach bitewnych przeciwnicy dysponują oddziałami, które odzwierciedlają prawdziwe jednostki, uczestniczące w dawnych bitwach; dywizję pancerną, rzymski legion, czy korpus kawalerii. Dowodząc nimi można wejść w skórę generała Stanisława Maczka, Juliusza Cezara, czy Napoleona Bonaparte. Grając, będziemy mogli zadać pytanie: czy uda nam się powtórzyć historyczny sukces, czy poniesiemy porażkę? Co by było, gdyby Napoleon dokonał inwazji na Anglię, albo wygrał kampanię w Rosji? Co by się stało, gdyby Francuzi przegrali pod Austerlitz? Dzięki BW-N można się o tym przekonać na własne oczy i odmienić bieg historii. Ilość scenariuszy, które można stworzyć posiadając gotowe armie jest praktycznie nieograniczona. Przede wszystkim jednak gry bitewne to – podobnie jak w przypadku planszówek – spotkanie w gronie znajomych i kreatywne spędzanie wolnego czasu. W porównaniu do planszówek jest to także całe hobby, polegające na zbieraniu figurek żołnierzy, statków, czy pojazdów, kompletowaniu różnych armii i malowaniu ich. Oczywiście kto nie lubi malować, może to zlecić różnym specjalistom, dzięki czemu nasze armie będą wyglądały przepięknie. Jedną z najmocniejszych zresztą stron wargamingu jest to, że widok pomalowanych armii na dobrze zrobionej makiecie pola bitwy potrafi zapierać dech w piersiach. Epoka napoleońska, będąca jedną z najbarwniejszych historii, idealnie spełnia te założenia.
Niezwykle popularny na zachodzie wargaming historyczny powoli staje się coraz bardziej znany także w Polsce. Dużą barierą w jego rozwoju był fakt, że istniały tylko nieliczne systemy w języku polskim, przetłumaczone z języka angielskiego, lub produkcji zachodniej. To zaczyna się zmieniać i BW-N są dobrym przykładem tego trendu. W porównaniu do większości systemów fantasy, wargaming historyczny kładzie większy nacisk na dowodzenie jednostkami. Nie wystarczy mieć „napakowanych” bohaterów, którzy kilkoma czarami, lub ciosami magicznego topora zmasakrują przeciwników (jeśli wcześniej sami nie zostaną zmasakrowani przez innych superbohaterów), o zwycięstwie decyduje lepsze dowodzenie, wymanewrowanie i oszukanie przeciwnika, zajęcie sprzyjającego terenu, atak na flankę, wykorzystanie zasady połączonych sił itd. Prawdziwi pasjonaci czytają nawet traktaty wojskowe (np. Clausewitza), których zasady z powodzeniem wykorzystują do zwyciężania w bitwach. Łatwo opanować zasady, ale zwyciężanie to szuka, której uczy się przez całe życie.
Podręcznik do BW-N miał swoją premierę w trakcie festiwalu fantastyki Pyrkon w Poznaniu w 2015 roku i od tej pory jest stale rozwijany, a wszelkie wątpliwości są wyjaśniane na bieżąco. Podstawowym założeniem systemu jest łatwość opanowania zasad i czerpanie przyjemności z gry, przy zachowaniu sporej dawki realizmu przede wszystkim w kwestii dowodzenia oddziałami i oddania dylematów oraz presji, pod jaką nieustannie znajdowali się generałowie. Podręcznik zainspirowany jest przede wszystkim okresem 1809 – 1815, wkrótce jednak pojawią się dodatki dotyczące innych epizodów wojen napoleońskich: nowe armie czy zasady.
Podstawowym wymogiem grania w system bitewny jest posiadanie figurek, czy własnych, czy pożyczonych. Starzy wyjadacze twierdzą, że własne, w dodatku dobrze pomalowane figurki mają z reguły najlepsze rzuty i wyniki. Nie mamy oczywiście statystyk na potwierdzenie tej tezy, ale wieloletnie doświadczenie pokazuje, że może być to prawdą. Koszty systemów bitewnych mogą być nieraz bardzo dużo, dotyczy to zwłaszcza produkcji zachodnich. W przypadku BW-N, twórcy dostosowali grę do polskich realiów. Kompletna armia to koszt ok. 120 PLN, czasem nawet mniej. Co prawda system został napisany z myślą o modelach w różnych skalach: 28 mm, 15 mm, 6 mm, 3 mm, ale twórcy wspierają skalę 20 mm, czyli popularną skalę modelarską 1:72, będącą najtańszą na rynku opcją na zbieranie bardzo ładnych figurek. Oczywiście nic nie szkodzi grać innymi figurkami, najważniejsze są rozmiary podstawek, a nie samych modeli, jednakże społeczność graczy do skali 1:72 jest zdecydowanie największa, dzięki czemu najłatwiej będzie znaleźć sobie przeciwników do gry.
Do gry potrzeba kilkunastu kości sześciennych. Doświadczenie pokazuje, że najlepiej posiadać przynajmniej dziesięć takich kostek. Kolejnym elementem jest stół do gry oraz części makiety terenu: wzgórza, strumyki, lasy, budynki itd. Do gry używamy blatu o rozmiarach przynajmniej 120 x 120 cm. Konieczna będzie również miarka centymetrowa – użyjemy jej do odmierzania odległości ruchu jednostek, strzałów itp. Podstawki dla oddziałów są dostosowane rozmiarowo do innych, popularnych systemów, żeby nie było konieczności zmieniania ich wielkości. Podstawka piechoty ma 4x2cm, kawalerii 4×4 cm, artylerii 4×6 cm. Ilość figurek na podstawce ma mniejsze znaczenie (symboliczne), chociaż dla skali 1:72 przyjmuje się 3 piechurów, 2 kawalerzystów i jedną armatę z obsługą. Podstawki dla generałów mogą mieć wymiary 2×4 lub 2x2cm, dla dowódców korpusów 4x4cm, a dla wodza naczelnego 4×6 cm. Generałowie mogą jednak występować na innych podstawkach, wtedy po prostu wszelkie mierzenia będzie wykonywać się od głowy dowódcy, a nie jego podstawki.
Podstawowa armia na poziomie awangardy to około 10 – 15 podstawek piechoty, 4 – 6 podstawek kawalerii, 1 – 3 podstawki artylerii i 3 – 4 podstawki wodzów (w tym jeden dowódca korpusu). Jedna podstawka piechoty symbolizuje jeden batalion, podstawka jazdy to dwa szwadrony kawalerii, zaś podstawka z armatą to jedna bateria artylerii. Aby uzmysłowić sobie skalę gry warto wiedzieć, że batalion piechoty to średnio 600 – 800 piechurów, podstawka jazdy to 300 kawalerzystów, a artylerii to 8 – 12 dział i ponad 100 kanonierów. Bataliony i szwadrony są pogrupowane w pułki, ich skład jest zgodny z historycznymi przykładami. Pułki są najważniejszymi jednostkami taktycznymi, wszelkie testy, modyfikatory, a także rozkazy dotyczą pułków, a nie pojedynczych batalionów. Pułki mogą być pogrupowane w brygady. Podstawowym szczeblem dowodzenia jest dywizja składająca się z wielu pułków. Dywizje wchodzą w skład korpusów, a te formują całe armie. W podstawowym starciu, na tzw. poziomie awangardy, gracz obejmie dowodzenie nad dywizją piechoty i kilkoma pułkami kawalerii. Rozegranie takiej bitwy trwa około 2 – 3 godzin. Pułki mogą formować różne rodzaje szyków, które występowały w epoce napoleońskiej: linie, linie podwójne, kolumny, czworoboki, masy itd. Ważną rolę odgrywają tyraliera i działanie w szyku rozproszonym. Właściwe zastosowanie odpowiednich szyków jest jednym z kluczy do zwycięstwa w bitwie. Oddziały dysponują kilkoma współczynnikami, które określają ich możliwości bojowe. Są to ruch, zasięg i typ broni, wartość bojowa, siła ognia, wytrzymałość oraz morale. Oddziały mają również swoje zasady specjalne, np. status elity, możliwość formowania tyraliery, czworoboku itd.
Teren w BW-N ma podobne znaczenie co w większości typowych, historycznych systemów bitewnych. Wzgórza wpływają na obronę i zwiększają skuteczność ostrzału, w terenie zabudowanym walka jest bardziej krwawa, lasy spowalniają ruch itd. 1 cm w grze odpowiada 33 metrom rzeczywistego terenu, czyli 30 cm to około 1 kilometra. Oznacza to, że piechota ma najczęściej ok. 8 cm zasięgu strzału, a artyleria pomiędzy 30 a 50 cm. To właśnie przyjęta skala terenu umożliwia rozgrywanie naprawdę dużych bitew. Standardowy rozmiar pola bitwy dla awangardy to 120×120 cm – przy większych bitwach powinno być ono rzecz jasna większe. Podobnie jak z figurkami nasze pole bitwy jest także kawałkiem hobby. Ładne modele domków, mostów, drzewka, górki, wszystko to potrafi niesłychanie uatrakcyjnić rozgrywkę. Finalnym i niezbędnym elementem do gry jest oczywiście podręcznik, który zostanie opisany w ostatniej części cyklu.
System ma przede wszystkim dostarczyć dobrej zabawy i rozrywki. Standardowe starcia na 30 pkt. zajmują do 3 godzin czasu, czasem trochę krócej, czasem trochę dłużej (jeśli będzie dużo przerw i gadania). Przy ofensywnym stylu gry, czas ten skraca się do dwóch godzin.
W następnych odcinkach opiszemy poszczególne elementy gry, dowodzenie, psychologię, walkę, czy strzelanie.
BW-N zostało wydane przez wydawnictwo GM Boardgames.
Oficjalna strona gry: Bogowie wojny – Napoleon
KONKURS
„Bogowie wojny – Napoleon”
Drodzy Czytelnicy, mamy ogromną nadzieję, że dotrwaliście do końca pierwszego wpisu, a opis systemu był dla Was na tyle interesujący i intrygujący, że z niecierpliwością wyczekujecie kolejnego artykułu. Aby zachęcić Was do dalszego odkrywania systemu Bogowie wojny – Napoleon przygotowaliśmy wraz z wydawnictwem GM Boardgames konkurs.
Cykl wpisów na temat systemu Bogowie wojny – Napoleon zaplanowany został przez nas na pięć części. Każdy nowy artykuł publikowany będzie w każdy piątek miesiąca października, a więc w dniach: 02.10.2015 r., 09.10.2015 r., 16.10.2015 r., 23.10.2015 r., 30.10.2015 r. W każdym wpisie opublikowane zostanie jedno z pięciu konkursowych pytań. Aby wziąć udział w konkursie należy odpowiedzieć prawidłowo na wszystkie pięć pytań i przesłać odpowiedzi na wskazany w regulaminie adres mailowy w terminie do 06.11.2015 r. do godz. 23:59.
Nagrodą w konkursie jest ufundowany przez wydawnictwo GM Boardgames podręcznik do historycznego systemy bitewnego Bogowie wojny – Napoleon.
Pytanie konkursowe nr 1:
W trakcie tej wielkiej bitwy Napoleon ustawił naprzeciwko swoich wrogów wielką baterię artylerii, liczącą około 100 armat. Naoczni świadkowie zgodnie stwierdzili, że nigdy jeszcze nie spotkali się z tak potężną siłą ognia. O jaką bitwę chodzi?
Życzymy wszystkim powodzenia!
Regulamin konkursu „Bogowie wojny – Napoleon”:
- Organizatorem konkursu „Bogowie wojny – Napoleon” jest Przystanek Planszówka
- Konkurs trwa od 02.10.2015 r., od momentu opublikowania wpisu ogłaszającego rozpoczęcie konkursu, do dnia 06.11.2015 r. do godziny 23:59.
- Konkurs polega na udzieleniu prawidłowych odpowiedzi na pięć pytań, które będą publikowane na www.przystanekplanszowka.pl w ramach cyklu o historycznej grze bitewnej Bogowie wojny – Napoleon. Pytania będą publikowane w każdy piątek tygodnia w okresie od 02.10.2015 r. do 30.10.2015 r.
- Odpowiedzi na wszystkie pięć pytań należy przesłać jednym emailem w terminie do dnia 06.11.2015 r. do godz. 23.59 na adres: piratnaplanszy@gmail.com
- W konkursie można wygrać nagrodę w postaci podręcznika do historycznej gry bitewnej „Bogowie wojny – Napoleon”.
Fundatorem nagrody jest GM Boardgames (www.gmboardgames.com). - Zwycięzca zostanie wyłoniony spośród osób, które prześlą prawidłowe odpowiedzi na wszystkie pięć konkursowych pytań w terminie określonym w punkcie 4 niniejszego Regulaminu.
- Wraz z przesłaniem zgłoszenia Uczestnik konkursu wyraża zgodę na nieodpłatną publikację zgłoszenia na blogu czy innych stronach internetowych.
- Zwycięzca zostanie ogłoszony w formie wpisu na www.przystanekplanszowka.pl w ciągu pięciu
dni od momentu zakończenia konkursu. - Zwycięzca zobowiązany jest wysłać swój adres korespondencyjny wraz z telefonem kontaktowym na adres: piratnaplanszy@gmail.com , w terminie do pięciu dni od dnia ogłoszenia zwycięzcy.
- Organizator nie ponosi odpowiedzialności za błędne wskazanie przez Laureata adresu do korespondencji. Organizator nie ponosi odpowiedzialności za niemożność przekazania nagrody Laureatowi z przyczyn zależnych od uczestnika, a zwłaszcza podania błędnego adresu.
- Nagrodę wysyła Organizator w terminie do pięciu dni roboczych od przesłania przez Laureata swoich danych korespondencyjnych.