[vc_message]Poniższy artykuł pierwotnie ukazał się na blogu Prosto z pudła, który stał się częścią portalu Przystanek Planszówka[/vc_message]
Wysoki Sądzie! Wydawnictwo Phalanx Games Polska przedłożyło wniosek o przyśpieszenie procesu nowego oskarżonego. Przed oblicze wymiaru sprawiedliwości doprowadzony został „CLASH: Jihad vs. McWorld„, gra logiczna stworzona na podstawie projektu Seiji Kanai, wykorzystanego niegdyś w grze RRR. Według autorów, Jaro Andruszkiewicza, Waldemara Gumiennego, Michała Ozona, nadeszły czasy, w których zderzyć się mają dwie siły, a gracze muszą dokonać wyboru i ponieść jego konsekwencję.
Wysoki Sądzie: czy wykorzystanie istniejącego już projektu i zaadaptowanie go do przedstawienia walki dwóch kultur jest zabiegiem słusznym? Czy gra zasługuje na uwolnienie z pudła? Czy mechanika oddaje istotę konfliktu świata złotych łuków i starego świata Dżihadu? Czy wreszcie nie jest tak, że gracze zawsze stają po stronie złej….?
Dżihad i McŚwiat mają jednak wspólną cechę: wydają wojnę suwerennemu państwu, a tym samym podkopują jego demokratyczne instytucje. Oba wzdragają się przed społeczeństwem obywatelskim i pomniejszają znaczenie demokratycznych cnót obywatelskich, nie starając się przy tym wyłonić alternatywnych instytucji demokratycznych. Dżihad wytwarza społeczności oparte na więzach krwi, wykluczeniu obcych i nienawiść, mające demokracje za nic i przekładające nad nią despotyczny paternalizm lub uznaną przez ogół wieź plemienną Mc Świat tworzy światowe rynki oparte na konsumpcji i zysku, a kwestie dobra publicznego o które niegdyś troszczyły się demokratyczne społeczności i ich rządy pozostawia mało odpowiedzialnej, jeśli nie wręcz fikcyjnej, „ręce rynku”.*
Dzięki Phalanx Games Polska, które przekazało „CLASH: Jihad vs. McWorld” w ręce wymiaru sprawiedliwości proces zbierania materiału dowodowego już się rozpoczął. Niebawem materiał z posiedzenia Sądu pojawi się na stronie. Arabska wiosna nadchodzi….
*Fragmet książki Babber B.R., Dżihad kontra McŚwiat, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza SA, Warszawa, 2007