Dominion Róg Obfitości. Radość czy melancholia?

Autor:

Kategoria:

Jesień. Obfitość zbiorów, różnorodność barw, radość z poczynionych zapasów przed nadchodzącą zimą. Jesień i obfitość to także motyw przewodni kolejnego dodatku do Dominiona. Rozszerzenia, które w Polsce zostało dość chłodno przyjęte. Czy słusznie?

Półki pełne Dominiona

Róg Obfitości to piąty z kolei dodatek do gry Donalda X. Vaccarino. Poprzedziły go Intryga, Przystań, Alchemy (który nie doczekał się jeszcze polskiego wydania) i Złoty Wiek. Jednak na naszym rynku było to trzecie pudełko z tej serii. Po tym jak w 2011 roku dzięki Wydawnictwu Bard ukazało się ono w Polsce, na kolejne, wydawane już przez Games Factory Publishing przyszło nam czekać aż pięć lat.

Dominion Róg Obfitości / fot. Przystanek Planszówka

Po powrocie Dominiona w polskiej odsłonie można zastanawiać się, czy warto poszukiwać jeszcze tego niewielkiego pudełka. Mając już podstawkę i wydane po polsku duże dodatki oraz niebawem Imperium, niejedna osoba zastanawia się pewnie: po co więcej? Czy oby to nie wystarczające zapasy na następne lata?

Róg, a może rożek?

Temat tego dodatku wskazuje na obfitość. Tymczasem w pudełku znajdziemy zaledwie 150 kart (czyli połowę tego co np. w Złotym Wieku). Wśród nich znalazło się miejsce dla 13 nowych kart Królestwa i 5 kart Nagród z których każda występuje w jednym egzemplarzy. No cóż. Widać różnorodności trzeba szukać głębiej, w działaniu poszczególnych kart i synergii jaką tworzą z tymi z podstawowej wersji oraz pozostałych rozszerzeń.

Dominion Róg Obfitości / fot. Przystanek Planszówka

Ukryta obfitość

Przyglądając się poszczególnym zestawom kart szybko odkryć można, że obfitość faktycznie nie wiążę się z ich liczbą, a z działaniem.

Róg Obfitości wprowadza karty, które zachęcają do nabywania różnych kart Królestwa do swojej talii. Jeżeli ktoś przyzwyczajony jest do budowania własnego dominium w oparciu o 2-3 typy kart Akcji, tutaj szybko będzie musiał zmodyfikować strategię.

Dominion Róg Obfitości / fot. Przystanek Planszówka

Dla przykładu. Menażeria daje bonus w postaci dwóch dodatkowych kart, jeżeli w momencie jej zagrania na ręku nie mamy dublujących się kart. Polowanie pozwala na przeglądanie swojej talii w poszukiwaniu karty, która nie jest duplikatem posiadanych w ręku. Gdy taką odnajdziemy, możemy ją od razu dobrać. Żniwa i Róg Obfitości pomogą nam szybciej rozbudować talię. Wreszcie Odpust, jedyna w tym dodatku karta Zwycięstwa, która warta jest dwa punkty za każde 5 kart o innych nazwach. Łatwo policzyć, że jeżeli faktycznie podczas rozgrywki będziemy stawiali na różnorodność, przyniesie ona tyle samo punktów co Posiadłość, a jest przy tym tańsza.

Dominion Róg Obfitości / fot. Przystanek Planszówka

Młoda Wiedźma i Turniej Rycerski, o których więcej napiszę w dalszej części, wraz z Błaznem i Rozbiórką przyczyniają się do zwiększenia różnorodności. Szczególnie Błazen, będący jedną z dwóch kart Ataku w tym dodatku, potrafi sporo namieszać w taliach graczy. Z jednej strony osoba zagrywająca może dzięki niemu zyskać dobre karty, z drugiej pozwala zapchać talię przeciwników Klątwami lub mało potrzebnymi kartami.

Woda na pustyni?

Jeżeli przeczytaliście dwa wcześniejsze akapity na pewno zauważyliście, że mamy tutaj aż 9 z 13 kart Królestwa, które mocno mechaniką nawiązują do tematu. Pięć z nich na swój sposób premiuje różnorodność i cztery, które ją wprowadzają. W porównaniu z Dominionem i Dominionem Intrygą uważam, że jest to mimo wszystko dość tematyczny dodatek. Widać nawet z tak „suchej” gry można wycisnąć trochę klimatu.

(Nie)udane krzyżówki

Róg Obfitości nie należy do tak rewolucyjnych dodatków jak choćby Adventures, czy Imperium. Jednak autor zawsze wykorzystuje okazję do wprowadzenia subtelnych urozmaiceń. Niczym rolnik szukający nowych, lepszych odmian uprawianych na swoich polach roślin. I z punktu widzenia mechaniki znajdziemy tutaj dwie modyfikacje.

Dominion Róg Obfitości / fot. Przystanek Planszówka

Pierwszą nowość wprowadza karta Młodej Wiedźmy. Jeżeli wykorzystujemy ją podczas rozgrywki, na początku partii tworzymy tzw. Stos Zguby. W tym celu wybieramy jedną z kart Królestwa o koszcie 2 lub 3 spośród nie biorących w rozgrywce kart. Pełni on dwie funkcje. Po pierwsze: jest to dodatkowa karta, którą możemy kupić a która nie wlicza się do limitu 10 kart Królestwa. Po drugie: karty ze Stosu Zguby są na czas danej partii kartami reakcji pozwalającymi obronić się przed działaniem Młodej Wiedźmy.

Dominion Róg Obfitości / fot. Przystanek Planszówka

Druga wprowadzana jest przez kartę Turniej Rycerski. Dzięki niej zyskujemy jedną akcję. Dodatkowo jeżeli po jej zagraniu mamy na ręce kartę Prowincji możemy ją odkryć, by dobrać jedną z kart Nagród (Diadem, Księżniczka, Worek Złota, Korowód, Wierny Rumak) lub Powiat. Wreszcie jeżeli odkryliśmy Prowincję, a nie zrobił tego żaden inny gracz zyskujemy +1 kartę oraz +1 do zakupu.

Dominion Róg Obfitości / fot. Przystanek Planszówka

Młoda Wiedźma nawiązuje do Wiedźmy z podstawowej wersji i ucieszy tych, którzy narzekają na małą liczbę kart z negatywną interakcją. Stos Zguby, będący de facto kolejną dostępną kartą Królestwa, wpisuje się w temat obfitości. Ale zarówno ona jak i Turniej Rycerski nie są tym co sprawia, że sięgam po Róg Obfitości. Ciekawszym rozwiązaniem wydaje się ta druga karta, gdyż każda z Nagród daje duży bonus. Jednak wprowadza ona sporą losowość (to akurat wielu osobom się podoba – lekki posmak hazardu), a dodatkowo jej tłumaczenie pozostawia wiele do życzenia. Niejedna osoba będzie miała duży problem z interpretacją jej działania (dla nich pod recenzja zamieszczamy tłumaczenie oficjalnego FAQ). Mi to akurat nie przypadło do gustu, choć rozwiązanie to jest rozwijane w kolejnych dodatkach (Adventures i Dark Ages).

Nie tylko dla geeków

Akcent postawiony na różnorodność, choć wymaga trochę doświadczenia w budowaniu talii, gdyż kupno wszystkich kart po kolei może szybko „zamulić” naszą talię, paradoksalnie może okazać się dużą zaletą dla nowicjuszy nie mogących zdecydować się według jakiej strategii chcą rozbudowywać swoje królestwo. Poza kartą Turnieju Rycerskiego, nie ma tutaj takich, które sprawiałyby trudności w ich wprowadzeniu do rozgrywek.

Dominion Róg Obfitości / fot. Przystanek Planszówka

Jesienna melancholia

Róg Obfitości to dodatek, który trudno mi jednoznacznie ocenić. W polskim wydaniu doczekał się błędów w tłumaczeniu (karta Turnieju Rycerskiego, Menażerii, Róg Obfitości a także błędy w nazwach kart z innych zestawów z instrukcji). Dodatkowo to co miało być nowością, czyli Nagrody i działanie Młodej Wiedźmy mnie do tego dodatku nie przekonują.

Ale wśród dostępnych 13 Kart Królestwa wiele lubię dodawać do rozgrywki. Menażeria, która zagrana w odpowiednim momencie pozwala dobrać aż 3 karty. Folwark, będący tanią kartą i pozwalający dzięki kartom zapychającym naszą rękę zdobyć dodatkowe akcje i zakupy. Farma i Polowanie, dzięki którym przeszukujemy swój talię. No i Błazen z jego wrednym atakiem.

Dominion Róg Obfitości / fot. Przystanek Planszówka

Dlatego mimo wszystko uważam, że to dobry dodatek, który może nie wywołuje takich emocji jak Przystań i Złoty Wiek, ale trochę niesłusznie został zepchnięty na margines. Nawet jeżeli sięgając po to pudełko najdzie Was melancholijny nastrój wywołany spojrzeniem na większe i bardziej rewolucyjne dodatki, pamiętajcie, że ten potrafi dać sporo radości z beztroskiego lub świadomego postawienia na różnorodność.

Karta Turniej Rycerski – FAQ

Dominion Róg Obfitości / fot. Przystanek Planszówka

Najpierw otrzymujesz +1 Akcję.. Wtedy każdy gracz, ty także, może odsłonić Prowincję ze swojej ręki. Następnie, jeżeli odsłoniłeś Prowincję, odrzuć tę kartę, wybierz kartę Nagrody albo Powiat a dobraną kartę połóż na górę swojej talii. Jeżeli nie masz żadnej karty w talii, ta staje się jedyną jego talią.

Dostępne jest 5 nagród, dokładanych na początku gry; patrz: przygotowanie rozgrywki. Możesz dobrać Nagrodę tylko ze stosu Nagród. Zamiast tego lub jeżeli zabraknie Nagród możesz dobrać Powiat. Możesz zadeklarować wzięcie Powiatu nawet jeżeli stos Powiatów jest pusty albo Nagrodę nawet jeżeli wszystkie zostały już pobrane. W takim przypadku nic nie dobierasz.

Po dobraniu karty (albo niedobraniu), jeżeli żaden inny gracz nie odsłonił Prowincji dociągasz kartę i otrzymujesz +1 do zakupu.

Zatem można rozpatrzyć tę kartę na jeden z czterech sposobów:

  • Jeżeli nie odsłoniłeś Prowincji i nikt inny tego nie zrobił, dostajesz +1 akcje, +1 kartę oraz +1 do zakupu
  • Jeżeli odsłoniłeś Prowincję a nikt inny tego nie zrobił, możesz dobrać Nagrodę lub Powiat i dociągnąć ją a także otrzymać +1 akcje i +1 do zakupu.
  • Jeżeli odsłoniłeś Prowincje i ktoś inny także to zrobił, otrzymujesz +1 akcje, dobierasz nagrodę lub Powiat i które kładziesz na górę swojej talii.
  • Jeżeli nie odsłoniłeś Prowincji ale ktoś inny to zrobił, otrzymujesz tylko +1 akcje.

Kiedy dobierasz Nagrodę, weź którąkolwiek chcesz z pozostałych na stosie Nagród. Stos Nagród możesz przeglądać w dowolnym momencie rozgrywki.

Na podstawie: Dominion Wiki

Błędy na kartach – errata

Karta Tekst na karcie Errata
Menażeria +1 Akcja

Odkryj swoją rękę. Jeżeli wszystkie karty na twojej ręce są o innych tytułach to +3 karty.
W przeciwnym wypadku +1 karta.

+1 Akcja

Odkryj swoją rękę. Jeżeli nie masz na ręce 2 kart o
tym samym tytule to +3 karty.
W przeciwnym wypadku +1 karta.

Turniej Rycerski +1 Akcja

Każdy gracz może odkryć ze swojej ręki kartę Prowincji. Jeśli ty to zrobisz odrzuć tę kartę i dodaj kartę Nagrody (ze stosu nagród) lub Powiat, kładąc dodaną kartę na wierzchu swojej talii. Jeśli odkryjesz kartę Prowincji, a nie zrobi tego nikt inny, +1 karta, + 1 do zakupu.

+1 Akcja

Każdy gracz może odkryć ze swojej ręki kartę Prowincji. Jeśli ty to zrobisz odrzuć tę kartę i dodaj kartę Nagrody (ze stosu nagród) lub Powiat, kładąc dodaną kartę na wierzchu swojej talii. Jeżeli pozostali gracze nie odkryją karty Prowincji to, +1 karta, + 1 .

Róg Obfitości Kiedy w fazie kupna zagrasz tę kartę, dodaj kartę o maksymalnym koście 1 za każdą twoją kartę w grze o innym tytule, wliczając w to też Róg Obfitości. Jeśli dodasz kartę Zwycięstwa wyrzuć tę kartę na śmietnisko. Kiedy zagrywasz tę kartę, dodaj kartę o maksymalnym koście 1 za każdą twoją kartę w grze o innym tytule, wliczając w to też Róg Obfitości. Jeśli dodasz kartę Zwycięstwa wyrzuć tę kartę na śmietnisko.

Karty Erraty do wydrukowania opublikowane przez Wydawnictwo Bard: link
Podziękowania dla Morrisa z forum gry-planszowe.pl za wskazanie błędu na karcie Róg Obfitości i wyjaśnienie jego znaczenia.

Łukasz "UncleLion" Juszczak
Łukasz "UncleLion" Juszczak
Mąż, planszoManiaK, recenzent, socjolog, rowerzysta, yerboholik, redaktor naczelny... wiele ról, które się zazębiają niczym mechanizmy w dobrym euro....

Masz chwilkę?

Przeczytaj także

<b>Tytuł: </b> Dominion Róg obfitości (Cornucopia)<br /> <b>Autor: </b> Donald X. Vaccarino<br /> <b>Wydawnictwo:</b> Bard.pl<br /> <b>Liczba graczy: </b> 2-4<br /> <b>Czas gry:</b> 30 minut<br /> <b>Profil na BGG</b> <a href=https://boardgamegeek.com/boardgameexpansion/90850/dominion-cornucopia>link</a>Dominion Róg Obfitości. Radość czy melancholia?